top of page

ČLÁNKY, RECEPTY

Jak vyzrát na podzimní nachlazení?

Chladné podzimní dny se kvapem blíží, jak v takovém počasí účinně bojovat proti nachlazení? Kromě termo oblečení a horkého čaje je možné prohřát organismus zevnitř i za pomoci potravin, které vašemu tělu dodají nejen hřejivý pocit, ale současně i cenné účinné látky. Ač nachlazení či chřipku žádné potraviny nevyléčí, mohou vám pomoci rychleji se s nimi vypořádat.



Skvělým pomocníkem při nachlazení je poctivý, dlouho tažený masový vývar. Obsahuje některé důležité aminokyseliny, jež spolu s doplněním chybějících tekutin podpoří vaši celkovou imunitu. A co je lepší než talíř domácího silného vývaru? Pokud chcete vývar ještě více vylepšit, přidejte do něj sušenou majoránku a těsně před podáváním i čerstvě utřený česnek, jenž obsahuje látku allicin – přírodní antibiotikum.


Dalším mocným spojencem v zápase s nachlazením je koření. Zázvor, cejlonská skořice či kurkuma – to jsou jen jedny z mnoha potravin, které vám pomohou postavit se opět na nohy, ale zároveň podpoří i vaše trávení. Naproti tomu třeba chilli papričky, jež obsahují látku zvanou capsaicin, pomohou uvolnit ucpaný nos, podobně jako nastrouhaný křen.


Namísto citronů či pomerančů, které do Česka musely vážit cestu i přes půlku světa, sáhněte při nachlazení raději po místním ovoci a zelenině bohaté na vitamin C, jako jsou např. šípky, černý rybíz, arónie či červená paprika. Vitamin C funguje v našem těle jako štít proti negativnímu působení volných radikálů, ale zároveň je také skvělým pomocníkem právě při nachlazení, kdy pomáhá tělu rychleji se uzdravit. U potravin bohatých na vitamin C však dávejte pozor na působení vyšších teplot a dlouhodobé skladování, obsah vitaminu C se totiž v jejich důsledku výrazně snižuje.


Dny se začínají krátit a noc se prodlužuje. Spolu s nižšími teplotami a deštivým, pochmurným počasím se často mění i nálada a někteří se cítí tak trochu „pod psa“. To může být způsobeno nedostatkem světla, a tedy i vitaminu D. Pro větší psychickou pohodu a doplnění nejen vitaminu D, ale i pro organismus nezbytných omega-3 mastných kyselin zařaďte do svého jídelníčku dvakrát týdně tučnou mořskou rybu.


Kromě zařazování protizánětlivých potravin dbejte i na dostatek spánku a pohybové aktivity na čerstvém vzduchu, které pomáhají nejen při prevenci nachlazení, ale právě i zmírnění „sezónní deprese“. Vyzkoušejte tato jednoduchá doporučení a uvidíte, že se budete cítit lépe!

*Tento článek byl uveřejněn i v Brněnském zpravodaji v rubrice Zdraví.

28 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page